Samägande av fastighet

hur formulerar vi ett samägande av fastighet?

Lawline svarar

Hej,

Ett samägande av fastighet kan formuleras i ett samägandeavtal där ägarna reglerar förhållandet som skall gälla dem emellan. Vad som behöver vara med i ett specifikt samägandeavtal beror på omständigheterna, hur många ägare som finns, hur fastigheten skall disponeras. I avtalet skall dock allt tas upp som i framtiden kan tänkas leda till oenighet för att förhindra att tvist uppstår.

Om inget samägandeavtal skrivs så kommer förhållandet mellan ägarna att regleras i samäganderättslagen (se http://lagen.nu/1904:48_s.1).

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare