FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/02/2008

Köp av begagnad vara

Ett företag har sålt en beg. symaskin (inbytesmaskiner från kunder som köpt nya) billigt under villkor att köparen ej klagar på ev. fel som kan uppkomma. Om fel skulle uppstå erbjuder de 10% rabatt på nödvändiga reparationer. En maskin går sönder (kortslutning) efter en vecka då den är andvänd till att sy segelduk på ett företag. Kan vi häva köpet trots villkoren för köp? Kan vi begära skadestånd för förlorad försäljngsintäkter?

Lawline svarar

Hej! Jag kommer utgå i mitt svar från att ni som köpt maskinen är ett företag och att det alltså handlar om ett köp mellan näringsidkare. Om det är så som jag förutsätter så är Köplagen tillämplig. I 3§ Köplagen http://lagen.nu/1990:931 står att om något annat avtalats så gäller det framför lagen. Det är nämligen så att i köp mellan näringsidakare råder stor avtalsfrihet och det ni har avtalat om kommer stå fast. Att det är ett fel i varan tror jag inte det är någon tvekan om trots att du köpt varan i befintligt skick. Men eftersom ni avtalat om att inte göra några påföljder gällande vid fel så är det svårt/omöjligt att påtala detta fel. Det finns en möjlighet att ge sig på avtalet du har med säljaren genom att förklara det oskäligt enligt 36§ Avtalslagen. Detta är dock ganska svårt då erat avtalsvillkor inte är helt uppenbart oskäligt som jag ser det. Så det ser ut som om du blir kvar med maskinen om du inte är konsument för då går det inte att avtala bort det lagstiftade skydddet. Hälsningar
Rådgivare