FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/03/2008

Bluffföretag

Jag startade en enskild firma för ett halvår sedan, min sambo blev uppringd av en tvättmedelsförsäljare som nu påstår att hon har ett avtal med honom, fastän hon sa att jag skulle ringa om vi skulle köpa detta tvättmedel. Har fått faktura som jag har bestridigt, även från inkassoföretag.Nu ska dom gå till tingsrätten och samtidigt begära mig i konkurs. Min fråga: fast än min sambo inte har beställt några varor, får hon göra det utan mitt godkännande, och vad händer i så fall. Kan dom begära mig i konkurs för att jag inte betalar, har ännu inte fått några varor trots att dom skulle vara skickade redan 26 nov -07.

Lawline svarar

Hej. Det verkar som du råkat ut för ett bluff-företag. Naturligtvis har du rätten på din sida. Det hela är mycket enkelt, du har inget giltigt avtal med företaget och de har följaktigen ingen fordran på dig. För att din fru med bindande verkan skall kunna ingå avtal i ditt namn krävs att du ger henne fullmakt. En fullmakt behöver inte vara skriftlig, utan kan vara muntlig eller till och med underförstådd. Skulle din fru ingå avtal i ditt namn utan fullmakt kommer hon bli skadeståndsskyldig mot tredje man. Företaget kan i praktiken ansöka om att försätta dig i konkurs. Ansökan skulle dock avslås efterssom företagen inte kan styrkan någon fordran (såvida de inte förfalskat tex. ett köpebrev), dessutom krävs att du skulle vara på obestånd vilket du förmodligen inte är. Detta verkar som sagt vara ett oseröst företag. Mitt tips är att strunta i de krav som kommer, du har ju ingen skyldighet att bestida dessa. Om de mot förmodan stämmer dig måste du dock skriva ett svaromål. Till detta behöver du sannolikt en advokat. Hot om konkurs och stämmning brukar i dessa fall vara tomma och är förmodligen bara en skrämseltaktik. MVH
Jon ÖstremRådgivare