FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt25/01/2008

Äga aktier utan att registreras som ägare?

Jag undrade om man kan äga en del av ett svenskt aktiebolag, dock utan att man står som ägare hos bolagsverket. Mao kan man skriva ett avtal mellan nuvarande ägaren av bolaget och en utomstående person, om att denna utomstående person äger ett visst antal % i företaget? Håller det som bevis? mvh

Lawline svarar

Hej, Svaret på Din fråga blir beroende av gentemot vem Du vill kunna styrka ditt ägande. I relationen mellan köpare och säljare är ett avtal tillräckligt för att visa övergång av äganderätten till aktierna. När du får aktierna i din besittning skyddas du dessutom mot anspråk från säljarens borgenärer, om denne skulle drabbas av konkurs eller utmätning. Problemet i ditt fall rör förhållandet till bolaget. För att kunna rösta på bolagsstämman, ta del i vinsten m.m. måste Du vara registrerad i bolagets aktiebok, där varje aktieägare registreras med namn, personnummer och adress, se Aktiebolagslagen 5 kapitlet, http://www.lagen.nu/2005:551#K5 Aktieboken skall föras av styrelsen och är offentlig, så att var och en har rätt att ta del av innehållet, Aktiebolagslagen 5 kap 10 §, http://www.lagen.nu/2005:551#K5P10 Även om det således är möjligt att äga aktier "hemligt" är det i praktiken meningslöst, eftersom värdet av att äga aktier i onoterade bolag ju försvinner, när man inte kan ta del i vare sig vinsten eller förvaltningen av bolaget. Hoppas att Du blivit hjälpt av svaret Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare