FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/01/2008

Rätt till offentlig försvararare om man tidigare avböjt

Hej. Jag har blivit kallad till ett polisförhör och jag undrar om jag borde/har rätt till att ha en advokat närvarande? Jag är misstänkt för grov misshandel och ringa narkotikabrott. Jag satt häktad för detta och blev då innan förhör erbjuden advokat men tackade nej.

Lawline svarar

Hej! Regler om försvarare för den som är misstänkt för brott finns i 21 kap. rättegångsbalken (RB) som du hittar http://www.lagen.nu/1942:740#K21 . Är man anhållen eller häktad har man alltid, om man begär det, rätt till en offentlig försvarare, d.v.s. en advokat som förordnas av staten. Om man ”tackar nej” kan en offentlig försvarare ändå utses om det finns skäl till det. Detta verkar dock inte ha varit fallet här. Jag tolkar det hela som att du släpptes ur häktet men fortfarande är misstänkt för brotten. Att du tidigare har avböjt att få en offentlig försvarare innebär inte att du inte kan få en sådan förordnad till dig senare. Eftersom det i ditt fall rör sig om relativt svåra brott har du rätt till en offentlig försvarare enligt 21 kap. 3a § 2 men. RB. Du kan alltså begära att en sådan förordnas vilket kan vara lämpligt eftersom det kan vara mycket svårt att sköta sitt eget försvar. Att försvararen förordnas av staten innebär dock inte att det är ”gratis”. Om du blir fälld för något av brotten eller båda får du som regel betala en del av kostnaden för din försvarare. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare