FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2006

Rätten till OB-tillägg

arbetsrätt: en arbetsgivare anställer en säljare till en butik och det finns inte kollektiv avtal. I antällningsbeviset står månadslön sek..... men inte nåt om ob tillägg. Jag vill veta om det ska stå i kontraktet + ob ers. eller om det behövs inte för att enligt lagen har alla rätt till ob ersättning enligt handelsforbund och jag skulle vilja läsa om lagen om ni kan bifoga den tillm mig. tack för hjälpen.

Lawline svarar

Rätten till ersättning för arbete på obekväm arbetstid (OB) brukar normalt framgå av kollektivavtal. Om inget kollektivavtal finns måste rätten till en sådan ersättning regleras i ditt anställningsavtal. Det finns ingen lag som reglerar rätten till ”OB”. Det krävs, som sagt, ett avtal mellan dig och din arbetsgivare som reglerar arbetsgivarens skyldighet att ersätta dig för arbete på obekväma arbetstider.
Andreas HeedRådgivare