FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/01/2008

Vilka regler gäller vid mammaledighet?

Vilka regler gäller vid mammaledighet? Arbetar på ett litet företag i chefsposition. Har jag rätt till mina gamla arabetsuppgifter när jag kommer tillbaka eller bara rätt till ett arbete? Vad händer med lönenivån om jag inte har rätt till min gamla chefsposition, har jag rätt att behålla min gamla lön? Var kan jag hitta lag/regler som reglerar detta, hittar ingenting som reglerar återgång till arbete i detta avseende någonstans. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Den lag som du letar efter är Föräldraledighetslagen (1995:584). Det som kan vara mest relevant för din del är paragrafen 10 till och med 15. Detta med hänsyn till att dessa paragrafer behandlar just hur mycket föräldraledighet man kan ta ut, hur detta skall gå till rent praktiskt samt även hur återgången i arbetet skall ske. Jag kan dock poängtera att du enligt Föräldraledighetslagen har rätt till att återuppta ditt arbete i samma omfattning som före föräldraledigheten, vilket gäller så länge din tjänst finns kvar. Rätten till själva mammaledigheten framgår av paragrafen 4. Hoppas att du blir nöjd med svaret! Med vänlig hälsning
Roya BaniardalanRådgivare