FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt31/01/2008

Preskriptionstider.

Hej Jag har fått ett brev ifrån kronofogdemyndigheten ang en skuld, Jag har inte fått ngn krav ifrån företaget jag har denna skuld till, ibrevet ifrån kronofogden står det att 2001 skickades ett brev till mej. När kan man åberopa preskriptionstids lagen ? Detta är 7 år sedan.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! I Sverige finns det olika preskriptionstider för olika typer av skulder. För att kunna ge ett exakt svar behöver jag veta mer om vilken typ av skuld som du har blivit krävd på. Enligt preskriptionslagen som du finner http://lagen.nu/1981:130, preskriberas en fordran efter tio år om inte preskriptionsavbrott har skett. Preskriptionstiden är tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som du har köpt av en näringsidkare. För löpande skuldebrev gäller dock inte den treåriga preskriptionstiden. För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande. Hoppas att du fick svar på din fråga. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare