FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/02/2008

Arbete där ersättning inte utbetalts

jag utförde ett jobb åt ett företag. vi skulle komma överens om hur mycket jag skulle ha betalt efteråt. vid det mötet kom vi inte fram till något, men de lovade att återkomma, vilket de inte gjorde. när det gått nästan ett år satte jag själv ihop en räkning till dem som de nu bestrider och säger att det utförda arbetet har de aldrig beställt.

Lawline svarar

Hej, Ditt problem är inte helt lätt att hantera. Det jag rekommenderar Dig att göra är att sammanställa eventuella dokument, mail, räkningar där telefonsamtal mellan dig och företaget finns med, minnesanteckningar som har uppstått vid Dina kontakter med företaget. Sen bör Du ta reda på vilken ersättning som är marknadsmässig för den typen av arbete Du utfört. Kontakta eventuella förbund och liknande som kan ge dig ett skriftligt besked på vilka belopp det handlar om. När Du har denna dokumentation och uppgifter klara kan Du antingen vända Dig till en mer kvalificerad hjälp i form av en advokat som kan hjälpa Dig att gå vidare med ärendet till en domstol. Det kan mycket väl räcka med att en advokat skickar ett skarpt riktat brev till företaget där det framgår att du kommer gå vidare med ärendet om de inte betalar ut ersättningen. Får Du rätt här kommer bolaget att få betala Dig och även domstolskostnader och Din advokat. Är Du medlem i en arbetsorganisation kan det även vara en bra idé att vända sig till dem först och förklara Din situation. Med vänlig hälsning,
Rådgivare