FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/01/2008

Vad bör en fullmakt Innehålla?

Om jag vill ge en fullmakt till min far att sköta alla mina ärenden hos vår privatrådgivare, vad behöver stå med i denna fullmakt för att den ska vara giltig?

Lawline svarar

Några särskilda juridiska krav på vad en fullmakt måste innehålla för att vara giltig finns inte uppställt. Det viktigaste är att den är tydlig. Det skall tydligt framgå vem den är ställd till och att det är en fullmakt att utföra vissa rättshandlingar. Det går naturligtvis bra att ställa en generell fullmakt, men även om du litar på din far kan det ändå vara en god idé att begränsa den till att t.ex. gälla kontakten med banken. Rent juridiskt är den som skriver en fullmakt fullt ansvarig för de rättshandlingar som utförs med hjälp av fullmakten (10 § Avtalslagen). Andra vanliga begränsningar är för vilken tid fullmakten skall gälla. Banker har ofta högre krav som t.ex. att underskriften skall vara bevittnad. De har dessutom ofta färdigtryckta fullmakter som du kan hämta och fylla i. För att undslippa komplikationer som kan vara svåra att åtgärda i efterhand då du av någon anledning inte är närvarande bör du kontakta din bank för att höra efter vilka krav de ställer. Med vänlig hälsing
Simon CarlssonRådgivare