FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt14/01/2008

Uträkning av dröjsmålsränta

Hejsan. Jag undrar vad dröjsmålsräntan är i 4§ och 6§ i räntelagen, och hur räknar man ut det. Ta summan på ex. 1.700 kr. Tack för hjälpen Lena Brodén

Lawline svarar

Hej, Jag rekommenderar dig att besöka kronofogdemyndighetens hemsida för den här typen av uträkningar. http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html . Där hittar du även vad den gällande referensräntan är. Den justeras var sjätte månad. Uträkningen görs baserat på en årsränta om inget annat sägs i ett avtal eller liknande. Utgångspunkten är beloppets förfallodag till betalning plus 30 dagar från att framställande om att ränta annars kommer utgå är avsänt. Av 6 § framgår att 8 % ska läggas på referensräntan. Därefter räknar man ut beloppet baserat på antalet dagar som betalningen dröjer. På kronofogdemyndighetens hemsida kan Du själv lägga in dessa uppgifter och få fram ett totalbelopp. Med vänlig hälsning,
Rådgivare