FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2008

Förloras företrädesrätten eventuellt vid uppsägning?

Hej, Min frus kommunala arbetsgivare ska säga upp 48 personer. Enligt LAS §7 gör arbetsgivaren en utredning om omplacering och erbjuder nu sju tjänster till de som ligger bäst till på turordningslistan. Arbetsgivaren hävdar nu att om den varslade (men ännu inte uppsagde) tackar nej till erbjudande så säger man i praktiken upp sig själv och förlorar därmed företrädesrätt samt riskerar 45 dgr karens till a-kassa. Är detta verkligen i linje med lagstiftningen? Finns det möjlighet för kommunen att lokalt avtala om detta utöver LAS och centrala och lokala kollektivavtal? Jag har läst ett tiotal vägledande domar i AD (ex 2005-57) och har uppfattningen att det enda en anställd riskerar om man avböjer ett erbjudande om omplacering är uppsägning och då enligt villkor som regleras i LAS och kollektivavtal. Tack för hjälp!

Lawline svarar

Hej, Jag delar din uppfattning om rättsläget. Om din fru tackar nej betyder det endast att en uppsägning av henne från arbetsgivarens håll är sakligt grundad, inte att det är hon som säger upp sig. Detta leder naturligtvis till att hennes företrädesrätt enligt 25 § LAS är gällande. Dock kan ett kollektivavtal förändra 25 §, så jag råder dig att kontrollera det relevanta kollektivavtalet. Den paragraf som reglerar uppsägning från arbetsgivarens sida, 7 §, kan däremot inte förändras genom ett kollektivavtal utan är tvingande lagstiftning. För lagtext se http://www.lagen.nu/ . Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare