FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2008

Får arbetsgivare använda sig av "keylogger"?

Jag och mina kollegor hittade en mjukvara "keylogger" installerade i våra datorer på vår arbetsplats idag. Programmet är ett spionprogram som registrerar alla tangenttryckningar, skapar skärmdumpar, sparar lösenord och kan även läsa av de mail man ev. skrivit via sin privata, webbaserade mail som man loggar in på via nätet. Är detta ett lagligt förfarande av en arbetsgivare? Arbetsplatsen är en mäklarfirma. Om det inte är lagligt och man vill anmäla detta, vad åberopar man då och vart vänder man sig med en anmälan? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Ett första steg kan vara att kontakta arbetsgivaren och fråga om denne över huvud taget är medveten om att dylikt program finns installerat i och med du nämner att det är ett sk. spionprogram och kan ha kommit dit p.g.a. virus eller liknande. Är det fråga om ett program som arbetsgivaren installerat för att kontrollera arbetstagarna torde detta utgöra ett alltför stort intrång i den personliga integriteten. Av frågan tolkar jag det som att ni inte blivit informerade eller har avtalat om detta i anställningsavtal eller på annat sätt. Att arbetsgivare har centraler som kontrollerar vilka sidor osv som en arbetstagare är inte olagligt, men i den omfattningen som du nämner hamnar situationen med stor sannolikhet i ett annat läge. Jag föreslår att du kontaktar datainspektionen som torde kunna hjälpa dig vidare med detta. www.datainspektionen.se Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare