FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/01/2008

Får hyresvärd vägra andrahandsuthyrning?

Hej, jag har en hyreslägenhet som jag har hyrt ut i andrahand och jag tar inte ut någon extra hyra, jag har haft den uthyrd from aug -06 och hon som har hyrt den nu vill flytta ut i april 08, jag skulle vilja fortsatta hyra ut lägenheten men kan min hyresvärd neka mig till detta? Vad säger lagen? Hur länge får man hyra ut en lägenhet? En hyreslägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är Jordabalkens 12 kapitel som reglerar förhållanden gällande lägenhetsuthyrning. Gällande hyresgästs möjlighet att hyra ut en lägenhet i andra hand är det särskilt 39-40 §§ som skall beaktas. Huvudregeln är att en andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens samtycke. Denne måste ge sitt samtycke om "hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke" (40 § JB). Det framgår inte av din fråga varför du inte själv bor i din lägenhet men om någon av dessa är för hand kan du ha möjlighet att kräva att få fortsätta att hyra ut din lägenhet. Dock är det tillåtet för hyresvärden att förena tillåtelsen med ett samtycke, som att exempelvis uthyrning inte får ske för längre tid än x år. Om inget av dessa i paragrafen nämnda fall är för hand har hyresvärden i regel rätt att vägra andrahandsuthyrning. Om du vill få din sak prövad rekommenderar jag dig att vända dig till Hyresnämnden, www.hyresnamnden.se. Jordabalken finns http://www.lagen.nu/1970:994 Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare