FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/01/2008

Tillåten tid för provanställning

Hej, hur länge får man vara provanställd? Jag har 9 månader, men har läst att det är max 6 månader.

Lawline svarar

Hej, det stämmer att längsta tillåtna tid för provanställning är sex månader enligt LAS (Lagen om anställningsskydd). Detta framgår av 6 § som Du kan hitta http://www.lagen.nu/1982:80#P6 . Enligt 2 § är det dock tillåtet att i ett kollektivavtal bestämma en längre tillåten tid för provanställning än sex månader. Om din provanställning på nio månader är tillåten beror alltså på vad som står i det kollektivavtal som gäller för dig. Om kollektivavtalet inte tillåter en längre provanställning än vad lagen gör så övergår din provanställning automatiskt till en tillsvidareanställning efter sex månader om inte arbetsgivaren avbryter provanställningen innan dess. Med vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare