FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/01/2008

Debiteras för bristfällig städning av fd. hyresvärd

Hejsan! Mitt namn är Danie Björkman. I juni flyttade jag från min gamla hyresrätt i Karlskrona. Jag städade ur lägenheten under helgen och kom överens med bovärden att han skulle besiktiga den på måndagen. Om han hade synpunkter städningen så skulle han höra av sig, varpå jag skulle åtgärda vad som var fel. Om jag inte hörde från honom så var det inga problem. Nu har jag fått en faktura på 4970:- för städavgift 7 månader senare. Hur löser jag detta? -tacksam för svar- Vänligen Daniel

Lawline svarar

Hej Daniel och tack för ditt mail! Det som gäller här är att du och din hyresvärd har ett muntligt avtal angående att denne skulle höra av sig till dig om klagomål på städningen fanns, något som skall hållas precis som skriftliga sådana. Det framgår inte av frågan om ni satte någon tidsfrist på hur lång tid denne hade att höra av sig men då överenskommelsen sa att du skulle åtgärda de eventuella bristerna snarare än att du skulle bli betalningsskyldig för en städfirma har hyrevärden därför inte möjlighet att komma med ett sådant krav. Svårigheten med muntliga avtal är dock att dessa är svåra att bevisa. Det är därför en sak att ha rätt och en annan att få rätt i sådana här fall. Om hyresvärden säger att något sådant muntligt avtal inte fanns utan att avtalet istället var att han vid behov skulle anlita en städfirma och sedan debitera dig räkningen föreligger därför inget hinder för hans agerande då hans fordring inte ännu preskriberats. Det hela blir därför en trovärdighetsfråga. Jag rekommenderar dig att vända dig till Hyresnämnden, www.hyresnamnden.se och skicka in en anmälan. Där får du en kostnadsfri prövning i frågan. Du har därför inget att förlora på att försöka få upprättelse i sak. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare