FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/01/2008

Vad får styrelsen i en bostadsrättsförening göra?

Hej, jag undrar om en bostadsrättsstyrelse får göra som de vill, utan att vi som är medlemmar i föreningen har blivit frågade?

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga! Svaret på din fråga är nej. En styrelse i en bostadsrättsförening får inte göra som den vill. Styrelsen sköter föreningens löpande verksamhet och har inom ramen för den löpande verksamheten rätt att vidta åtgärder utan att först fråga föreningens medlemmar. Styrelsen får till exempel höja månadsavgiften utan att först fråga medlemmarna. Styrelsen får till exempel inte ändra i föreningens stadgar utan att det har godkänts av en föreningsstämma. Av bostadsrättslagen som du finner http://lagen.nu/1991:614 samt av lagen om ekonomiska föreningar som du finner http://lagen.nu/1987:667 , framgår vad föreningens styrelse får göra och vad styrelsen inte får göra. Om styrelsen har vidtagit någon specifik åtgärd som du vill fråga om är du mer än välkommen att ställa den frågan till oss här på Lawline. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare