FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/01/2008

Provanställning och allmän visstidsanställning

Kan en arbetstagare som varit anställd hos en arbetsgivare med provanställning (men där anställningen inte övergick till tillsvidareanställning) anställas på nytt med en visstidsanställning (tillfällig arbetsansamling)?

Lawline svarar

Hej, anställning för tillfällig arbetsansamling eller liknande finns inte längre utan en sådan typ av anställning kallas helt enkelt för "allmän visstidsanställning". Detta framgår av 5 § i lagen om anställningsskydd(http://www.lagen.nu/1982:80#P5 ). Om någon har varit anställd i allmän visstidsanställning hos samma arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod så övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Om personen tidigare har varit provanställd ska denna tid inte räknas in i dessa två år, utan det krävs att man har varit anställd i just allmän visstidsanställning under två års tid för att anställningen skall bli en tillsvidareanställning. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare