FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/01/2008

När övergår projektanställning till fast anställning?

Hej, Om vi har en person projektanställd på 6 månader och vill fortsätta med projektet ytterligare 6 månader, innebär det automatiskt att personen blir fast anställd?

Lawline svarar

Hej, om Ni förlänger personens anställning med ytterligare sex månader är detta en s.k. allmän visstidsanställning enligt 5 § i Lagen om anställningsskydd som Du hittar http://www.lagen.nu/1982:80#P5 . (Efter vissa lagändringar som har skett används inte längre begreppet projektanställd). Personen kommer efter den förnyade allmänna visstidsanställningen att ha varit anställd med allmän visstidsanställning i totalt 12 månader. Anställningen övergår dock inte automatiskt till en tillsvidareanställning förrän den totala tiden överstiger 24 månader under en femårsperiod. Detta framgår av 5 § 2 stycket. Dessa regler gäller under förutsättning att inte kollektivavtalet säger något annat. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare