FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/10/2005

Är pausen och rasten betald?

Vad är det egentligen för skillnad på rast och paus? Min arbetsgivare hävdar att jag inte har rätt till betalning under varken rast eller paus! Stämmer det?

Lawline svarar

För det första får du som arbetstagare ej arbeta längre än fem timmar i följd. Därefter skall det följa en rast på minst 30 minuter och du kan lämna arbetsplatsen om du vill. Rasten är dock ej betald och föranleder med andra ord ett löneavdrag. Utöver raster skall arbetsgivare ordna behövliga pauser, som är betalda, och de skall planeras in i arbetstiden. Du skall alltså se till att du även får betalt av din arbetsgivare under de korta pauser du har rätt till.
Andreas TörnbladRådgivare