FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/01/2008

Aktuella regler vid arbetstagarens graviditet

Hej, Jag är gravid nu. Jag arbetar på Sydpack AB. Det är ett tungt arbete. Vilka regler eller lagar fins för att skyda kvinna med barn? Kan arbetsgivare lämna mig utan arbete?

Lawline svarar

Hej! Följande föreskrifter och lagar är aktuella i ditt fall: Arbetsmiljöverkets föreskrift ”AFS 1994:32 - Gravida och ammande arbetstagare”, som ställer upp särskilda regler som arbetsgivaren ska följa om denne är underrättad om graviditeten. Bland annat är arbetsgivaren skyldig att göra en riskbedömning för att utreda om arbetsmiljön är utsatt eller inte samt undanröja eventuella risker såsom buller, vibrationer, stötar etc. som kan störa graviditeten. Arbetsgivaren har enligt 7 § 2 st. lagen om anställningsskydd (LAS) inte rätt att säga upp den anställde om uppsägningen inte är sakligt grundad det vill säga om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig. Arbetsgivaren har alltså en omplaceringsskyldighet. Undersökningen ska vara noggrant utförd och tjänsten måste erbjudas arbetstagaren. Arbetstagaren ska dock ha tillräckliga kvalifikationer för den erbjudna tjänsten men har rätt till en så kallad inskolningstid. Omplaceringsskyldigheten omfattar i första hand tjänster på den lokala arbetsplatsen men i andra hand företaget i stort. För LAS se http://lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare