FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/05/2006

Vad gäller vid borgensåtagande?

Jag är delägare i ett aktiebolag och har planer på att dra mig ur av personliga skäl. Jag har dock skrivit på ett borgensåtagande vid ett lånetillfälle som rörde bolaget. Är denna borgen en sak mellan mig och banken, då inte detta tas upp i bolagsordning eller kompanjonsavtal, och kan jag riskera att sitta med denna på obegränsad framtid om inte övriga delägare vill dela upp den?

Lawline svarar

Hej! Vad jag kan förstå utifrån din fråga har du själv personligen gått i borgen för ett lån från en bank till bolaget. Detta är en sak mellan dig och banken, eftersom det är banken som krävt ditt borgensåtagande som säkerhet för att låna ut pengarna. Om ditt borgensåtagande inte är tidbegränsat, vilket inget i din fråga tyder på att det skulle vara, kommer det att kvarstå för en obegränsad framtid även om du väljer att dra dig ur bolaget. Ett borgensåtagande kan inte sägas upp eller jämkas om inte långivaren frivilligt går med på det, exempelvis genom att någon annan övertar ditt borgensåtagande. Den enda lucka som kan finnas för jämkning eller uppsägning av borgensåtaganden är om kreditgivaren gjort en mycket bristfällig kreditvärdering av låntagaren eller om långivaren utelämnat viktig information till borgensmannen, men med tanke på att du varit delaktig både som borgensman och låntagare torde dessa undantag knappast vara tillämpliga på ditt fall. Du har med andra ord att förlita dig till en ny överenskommelse med banken.
Rådgivare