FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/01/2008

Muntlig gåvoutfästelse

En utfästelse om gåva i pengar har gjorts av den avlidna makan och finns upptagen i bouptäckningen. Den levande makan har inte \"betalat\" gåvan (endast en muntlig överenskommerle finns - ej gåvobrev). Vad gäller när den den levande makan dör? ( det finns 2 st bröstarvingar och gåvan var bara till den ena) MVH

Lawline svarar

Hej! För att en utfästelse om gåva, som ej fullbordats, ska vara gällande måste den ha gjorts i skuldebrev eller på ett sådant sätt att det av omständigheterna framgår att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom. Exempel på det senare förfarandet är att man ringer in under en välgörenhetsgala och anger att man är villig att ge pengar. En muntlig överenskommelse är inte giltig om inte gåvan har fullbordats, vilket den inte har i detta fall. Enligt ärvdabalkens regler ska den dödes tillgångar och skulder antecknas i boupteckningen sådana de var vid dödsfallet. Eftersom gåvoutfästelsen inte var giltig då ska inte inte gåvan tas med i boupteckningen. Lag angående vissa utfästelser om gåva 1 §, http://lagen.nu/1936:83 Ärvdabalken 20 kap. 4 §, http://lagen.nu/1958:637#k20p4 Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare