FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt16/02/2008

Hur kan jag sälja min del i handelsbolag?

Jag undrar hur man gör när man vill sälja sitt företag? Jag äger ett företag, handelsbolag, (hotell) tillsammans med en kompis. Jag vill sälja min del, men han vill inte köpa den. Han vill inte att någon annan ska ta över efter mig heller. Kan jag sälja till vem som helst utan hans medgivande? Hur räknar man ut hur mycket företaget är värt?

Lawline svarar

Hej! Regleringen rörande handelsbolag finner du i handelsbolagslagen, se http://lagen.nu/1980:1102 . Delägare i handelsbolag har fria händer att bestämma sina interna relationer, dvs. avtalsfrihet råder. Detta betyder att ni i första hand får söka ledning utifrån vad som kan anses vara avtalat mellan er. Finns inte sådan reglering får man ta hjälp av ovan nämnda lag. Utgångspunkten är att en ny bolagsman inte får träda in i bolaget utan att samtycke föreligger från övriga bolagsmän enligt BL 2:2. Därför är det bra att inbördes avtala om detta. Vad gäller det avtalsrättsliga avvecklingsgrunderna måste det utrönas huruvida bolagsavtalet är träffat på viss tid eller löper tillsvidare. Har avtalet slutits för bestämd tid måste en delägare som vill utträda inhämta samtliga delägares samtycke, om inte en förtida rätt reglerats i avtalet. Lämnar en delägare bolaget utan att ha rätt till det kan han bli skyldig att betala skadestånd för den ekonomiska skada han åsamkar bolaget. Det vanliga är dock att avtalet löper tillsvidare. Är så fallet med ert bolag har du fri uppsägningsrätt. Du kan närsom begära att en avvecklig skall inledas efter utgången av en uppsägningstid på sex månader, se 2:24. Enligt 2:30 kan då de övriga delägarna, istället för att bolaget likvideras, utesluta dig som bolagsman. De övriga bolagsmännen måste vara ense om uteslutningen. Du skall dessutom erhålla ett lösenbelopp som kan antas motsvara vad du skulle erhållit om bolagsskifte istället hade ägt rum. Vad gäller värderingen får ni ta kontakt med exempelvis en ekonom specialiserad på detta. Med vänlig hälsning
Peter AhlströmRådgivare