FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt07/04/2006

Ansvar för vägtransport

Hej. Jag har en fråga ang. ansvar för transporter. Om jag som köpare avtalar med säljare om att jag vid köp tar fullt ansvar för leverans och leveranskostnad. Om leveransföretaget som ska leverera varan till mig får t.ex. ett läckage i taket på lastbilen, och mina varor blir förstörda, vem får då stå för kostnaden? Jag eller transportföretaget? Tacksam för svar

Lawline svarar

Godsbefordran med fordon inom Sverige regleras i lag om inrikes vägtransport. (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1974:610#P1 ) Lagen är i princip tvingande, men undantag kan förekomma. (Se 5 §) Detta innebär att lagen t.ex. inte kan åsidosättas genom avtal. Transportörens ansvar är med få undantag förhållandevis strängt enligt lagen och i den situation du beskriver skulle transportören ansvara för det skedda. (Se 27-29 §§) Dock finns i 32 § 2 st en ansvarsbegränsning för transportören till 150 kr/kg av det felande godset. (Denna gäller även för gods vars värde inte typiskt sett uppskattas i vikt, såsom t.ex. möbler eller teknisk utrustning.) Viss ersättning för kostnaderna för själva frakten kan också utgå. (Se närmare 32 § 3 st) Har skadan uppkommit som följd av grov vårdslöshet eller uppsåtligt handlande från transportörens sida, kan denne dock inte åberopa ansvarbegränsing enligt lagen. (38 §) Dessa regler torde dock auktualiseras rätt sällan utan utgör endast en minimistandard. Tanken är att parterna istället i praktiken söker en försäkringslösning. Vänligen
Joel LaackRådgivare