FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt15/01/2008

Försäljning av aktier

Min man har varit delägare i ett aktiebolag, nu vill han sälja sin del, 33%, hur gör man då? Tacksam för hjälp! Mvh G

Lawline svarar

Grundregeln när det gäller aktier är att de kan överlåtas och förvärvas fritt. Det ska alltså vara fritt för din man att sälja sina aktier i bolaget (se ABL 4:7) http://www.lagen.nu/2005:551 . Det kan dock finnas några förbehåll som gäller om det är inskrivet i den bolagsordning aktiebolaget har. Dessa förbehåll är samtyckesförbehåll, förköpsförbehåll och hembudsförbehåll. Dessa förbehåll innebär i det första fallet att bolaget måste samtycka till den nya köparen och om de inte samtycker så kan din man kräva att de ger förslag på någon annan som kan köpa aktierna. I det andra fallet har bolaget förbehållit sig rätten att få chans att köpa aktierna innan din man säljer dem till någon utomstående. I det sista fallet innebär förbehållet att om din man säljer aktierna så måste den nya förvärvaren erbjuda bolaget att köpa tillbaka aktierna. Om det finns något sådant förbehåll i bolagsordningen bör din man kolla upp innan han säljer aktierna. Finns det inte är det fritt fram att sälja. Hälsningar
Rådgivare