FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/01/2008

Leveransklausulen "fritt fabrik"

Hej! vad menas med "fritt fabrik" vid leverans? Vem har ansvartet förom det t.ex. blir vattenskadat godset? Vem drabbas av denna skada då? Är det kunder? Och vilket ansvar har transportföretaget som levererade detta?

Lawline svarar

Hej! Med leveransklausulen "fritt fabrik" (ex works på engelska) menas att risken för godset övergår på köparen då godset ställs till köparens förfogande vid säljarens fabrik. Vad risken innebär finns reglerat i Köplagens 12-16 §§ ( se http://lagen.nu/1990:931 ). Har man avtalat om "fritt fabrik" innebär det att köparen får bekosta frakt, försäkring m.m. Se http://www.prosped.se/files/combiterms2000_sve.pdf för ett exempel på de kostnader som köparen får stå för med den ovan nämnda leveransklausulen (se s.2, leveransklausul 001). Om godset t.ex drabbas av en vattenskada då risken har övergått på köparen (då godset ställs till förfogande på fabriken) får denne stå kostnaderna för skadan. Det kan alltså vara lämpligt att köparen ser till att teckna en försäkring för godset i känsliga fall. Transportföretagets ansvar är en annan fråga och svaret beror på vad som avtalats mellan köparen och transportföretaget. Observera alltså att det är köparen som skall bekosta transporten vid "fritt fabrik" och säljaren har inget med detta att göra. Om Ni vill läsa mer om olika leveransklausuler kan Ni klicka http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002558/bil11.pdf . Vänligen,
Rådgivare