FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/01/2008

Konkurrerande verksamhet

Hejsan ! Jag jobbar förnärvarande på en firma som bygger och kalibrerar taxiutrustning. jag har planer att starta upp en egen verksamhet för att för samma jobb, min fråga är hur långt kan jag gå innan jag behöver säga upp mig ? för att få bygga taxibilar och kalibrera dom så behöver företaget skaffa sig en ackreditering av swedac kan man göra detta ? eller måste man änta tills man har sagt upp sig ? kan man skaffa sig en lokal och utrusta den med verktyg samt kontorsutrustning ? måste jag informera min arbetsgivare att jag startat en verksamhet ?

Lawline svarar

Hej, Om jag uppfattar frågan rätt är du för närvarande anställd hos en arbetsgivare vars verksamhet överensstämmer med den som du önskar starta upp genom ett eget företag. Om så är fallet finns troligtvis en risk för att din arbetsgivare kommer att betrakta detta som en konkurrerande verksamhet. Det är inte ovanligt att det i anställningsavtalen finns intaget bestämmelser som förhindrar en arbetstagare från att ägna sig åt någon form av sådan verksamhet. Även om det inte finns någon klausul i ditt anställningsavtal som reglerar denna fråga, finns det emellertid utrymme för att det hela i alla fall kan betraktas som illojalt (inte minst om arbetsgivaren lider ekonomisk skada). Det är dessvärre svårt att svara på hur långt du kan förbereda denna verksamhet innan du måste säga upp dig (om du överhuvudtaget får företa några mer betydande åtgärder innan så sker). Anledningen kan sägas vara att utgången är beroende av en samlad bedömning av samtliga relevanta omständigheter, där framförallt ditt anställningsavtal och den verksamhet som du avser bedriva (och givetvis den verksamhet som din arbetsgivare redan bedriver) bör granskas i närmare detalj. Om du är osäker finns det nog skäl till att kontakta någon sakkunnig som kan granska dessa förhållanden eftersom att de ekonomiska konsekvenserna kan bli mycket stora om en domstol (efter en stämning från arbetsgivaren) skulle bedöma situationen som ett fall av otillåten konkurrerande verksamhet eller illojalitet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare