FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/01/2008

Arbetstagarens rätt efter föräldraledighet

Hej! Jag har en anställning som fastighetsmäklare (villor) och har varit föräldraledig i ett och ett halvt år. När jag nu ska återgå till arbetet får jag veta att jag ska bli förflyttad till ett annat kontor (längre bort) alt. endast arbeta endast med bostadsrättsförsäljningar (sämre inkomst etc) på mitt gamla kontor. Får man verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej! Arbetsgivaren har rätt att styra sin verksamhet som denne vill och därmed genomföra den arbetsfördelning och de omplaceringar som krävs. Enligt Föräldraledighetslagen 16§ http://www.lagen.nu/1995:584 får en arbetstagare som varit föräldraledig dock ej missgynnas av skäl som har samband med föräldraledigheten då arbetsgivaren beslutar i olika frågor. I Ert fall skulle Ni kunna hävda att Ni missgynnas då arbetsgivaren tillämpar löne- eller andra arbetsvillkor (16§ 5p) eller då arbetsgivaren leder och fördelar arbetet (6p). Ni måste dock kunna visa att Ni missgynnats, det vill säga att behandlingen medfört en skada eller nackdel, något som typiskt sett är förenat med faktisk förlust, obehag eller liknande (se Proposition 2005/06:185 s. 81). Att någon omplaceras omnämns i propositionen som ett typsikt missgynnande. Det krävs dock som sagt var att missgynnandet sker av skäl som har samband med föräldraledigheten! Arbetsgivaren har dock rätt att missgynna arbetstagaren om missgynnandet är en nödvändig följd av ledigheten, se 16§ sista stycket. Bestämmelsen ska dock tolkas mycket snävt enligt den ovannämnda propositionen (s.86-87). Enligt 24§ ska arbetstagaren göra det antagligt att denne blivit missgynnad och att missgynnandet har samband med föräldraledigheten. Det är sedan upp till arbetsgivaren att visa att det inte förekommit något missgynnande eller att detta är en nödvändig följd. Lycka till! Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare