FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/12/2007

Försäljning av samägt skogsskifte

Hej. Jag är tillsammans med mina släktingar delägare av ett skogsskifte. En utomstående person har nu uttryckt intresse att köpa skogen och gett oss ett bud. Vissa av delägarna vill sälja och andra vill behålla skogen. Är det möjligt för en delägare att sälja sin andel av den samägda skogen till en utomstående person utan de andras samtycke?

Lawline svarar

Nej. Samägandelagen som du finner http://lagen.nu/1904:48_s.1 stadgar i sin 2 § att alla delägares samtycke krävs för att råda över egendomen. Kan ni inte komma överens om en lösning kan en delägare enligt 6 § begära försäljning vid offentlig auktion. Om en annan delägare visar att det finns synnerliga skäl att vänta med försäljningen kan anstånd ges. En delägare kan enligt 9 § yrka att rätten sätter ett lägsta pris för vilket fastigheten får försäljas. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare