FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2007

Ändring av anställningens tillträde

Jag hade en muntlig överenskommelse samt ett skriftligt anställningsbeslut som sade att jag var anställd från ett visst datum. Jag blev sjuk och låg på sjukhus tillträdesdatumet och blev sjukskriven ett par veckor efter. Jag informerade genast min nya arbetsgivare som sade att jag kunde börja arbeta direkt efter sjukskrivningens slut men dagen efter fick jag ett nytt anställningsbeslut där det står att jag är anställd fr.o.m. datumet då min sjukskrivning är slut. Får arbetsgivaren göra så?

Lawline svarar

Hej- Såsom jag tolkar din information har du haft ett anställningskontrakt (du skriver anställningsbeslut) från en specifik datum som inte varit tid sbegränsad. En sådan anställning gäller tills vidare om inget annat avtalas (s.k. fast anställning, LAS 4§, lagen hittar du http://lagen.nu/1982:80). Arbetsgivaren får i sådana fall endast säga upp anställningsavtalet om det finns sakligt grundade skäl. En kortvarig sjukdom utgör inget sådant skäl vilket innebär att arbetsgivaren inte ensidigt kan ändra tillträdesdatumet för din anställning. Mvh
Ola DavidssonRådgivare