FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/12/2007

Sälja sin del av samägd fastighet

Vi är 3 syskon som äger hälften av ett fritidshus. Den andra halvan ägs av vår moster. Kan vi går ut och sälja vår andel på den öppna marknaden? Jag vet att vi kan begära försäljn. via lagen om samägande men då blir det auktion och förmodligen ett lägre värde än på den öppna markanden. Vill bara vet om det är möjligt, troligen är det ingen som vill köpa en halv fastighet, men till saken hör att den är otroligt attraktiv och ligger direkt vid havet. En ny köpare skulle ju själv kunna begära fsg och köpa den 2:a halvan.

Lawline svarar

Om er moster går med på försäljningen finns naturligtvis inga problem mot att göra så. Jag misstänker att fastigheten tillkommit dig och dina syskon genom arv och ni bör då kontrollera att det inte finns några föreskrifter om försäljning i testamente eller liknande. Om er moster motsätter sig försäljningen aktualiseras samäganderättslagen som du verkar vara bekant med. Då finns inga andra möjligheter att få en försäljning till stånd än genom just auktion. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare