FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2005

Positiv särbehandling eller diskriminering?

Jag och en tjej stod som de två sista kanditaterna för ett jobb. Jag var mer kvalificerad men tjejen fick jobbet för att "de ville ha en jämnare könsfördelning". Men det finns lika många tjejer som killar på företaget redan!! Kan man verkligen tillämpa kvotering som skäl om det inte behövs? Kan jag anmäla dem för diskriminering?

Lawline svarar

Utifrån informationen i frågan är det svårt att veta exakt vad som gäller eftersom det beror på om du är medlem i facket, om platsen du sökte var privat eller offentlig etc. Positiv särbehandling är ok om det finns exempelvis finns mindre än 40 % kvinnor inom en verksamhet. Men är det som i ditt fall, att fördelningen är 50%-50% låter det som att företaget gjort fel och du skulle kunna hävda att de diskriminerat dig. Är du fackmedlem så ta upp detta med ditt fackförbund så snart som möjligt. Är du inte medlem i något fackförbund kan du vända dig till jämställdhetsombudsmannen och göra en anmälan. Detta måste du dock göra senast fyra månader efter att du blivit diskriminerad. Kontaktuppgifter till Jämo finns http://www.jamombud.se/kontaktaoss/default.asp
Ann Rask SamuelssonRådgivare