FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/12/2007

Störande granne

Hej. Min granne har fått tidigare anmärkningar pga störningar. Nu kommer vi att ombilda till bostadsrätter och undrar hur vi ska gå till väga för att hantera vår granne som trots anmärkningarna fortsätter att störa oss på kvällar och nätter? Sedan det blev känt att det skulle bli bostadsrätter har han helt slutat att ta hänsyn till oss. Han tror att nu är det fritt fram. Jag får ont i magen och är stressad över detta. På helgerna är det som att sova i en krog med mängder av skrikande människor. Har talat med honom 14 gånger under 2 års tid.

Lawline svarar

Hej! Störningar av den typen som du nämner är grund för förverkande enligt Jordabalken 12 kap. 42 §. Kontakta den nuvarande hyresvärden och be hyresvärden att agera. Om ni redan har ombildat till bostadsrätt, och även din granne har köpt sin bostadsrätt kan bostadsrätten vara förverkad enligt bostadsrättslagen 6 kap 18 §, i sådana fall ska du kontakta föreningens styrelse och be styrelsen att agera. Med vänliga hälsning.
Fredrik HanssonRådgivare