FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/12/2007

Enkelt bolag

Två aktiebolag (bolag 1 och bolag 2) avser uppta ett samarbete och skjuter in exakt lika stort kapital och vinst och förlust skall delas lika. Efter ett tag så emottar bolaget 2 ett meddelande om att bolaget 1 (som skall sköta markandsföring och försäljning) bestämt att öka marknadsföringsbudgeten med x antal kr. Har bolaget 1 ensamrätt att besluta om ökning av budgeten utan medgivande från bolag 2? Eftersom bolag 1 också ingått ett avtal med tredje part - utan vetskap för bolag 2 - och dessutom vid utebliven leverans skjuter över ansvaret och kravet från tredje parten om skadetsånd på bolag nr 2, så ställer jag mig frågande till om bolag nr 2 är eller kan bli skyldig att erlägga skadestånd för utebliven leverans till tredje part eller vad som gäller. Emotser tacksamt besked kring detta.

Lawline svarar

Det avtalsförhållande ni ingått brukar kallas för ett enkelt bolag. Detta innebär att ni inbördes har ett avtal som gäller mellan er men mot utomstående svarar vart bolag för sig. Detta går att läsa om i 4 kap Handelbolagslagen http://lagen.nu/1980:1102 . För att svara på dina frågor så kan bolag 1 inte ändra i det ni har bestämt utan att bolag 2 samtycker. Det kan leda till att bolag 2 får ett skadeståndskrav mot bolag 1. När det gäller avtal som bolagen ingår gäller den grundläggande princip i den här sortens avtalsförhållanden, nämligen att det bolag som ingår ett avtal endast själv är förpliktigad till motparten. Detta gäller även om bolaget 1 uppgav att bolag 2 var med på detta handlande. Se 4:5 Handelsbolagslagen http://lagen.nu/1980:1102 . Sammanfattningsvis så gäller det avtal som finns mellan bolag 1 och bolag 2 endast mellan dessa båda parter och ej mot utomstående avtalsparter. Hälsningar
Rådgivare