FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/12/2007

Hyra ut bostadsrätt.

Jag bor utomlands sedan manga ar och vill nu kopa en lagenhet i Stockholm som en langsiktig investering (den skall hyras ut), och har flera sammanhorande fragor: 1. Hur kan man i forskott veta i vilken forening det godtas att man hyr ut sin lagenhet? 2. Ar det bast att aga den genom ett foretag (juridisk person)? 3. Eftersom Stockholm tys ha sa konstiga regler gantemot hela resten av varlden nar det galler fastigheter, anser ni det vara en bra investering att kopa en centralt belagen bostadsratt i Stockholm for uthyrning, eller ar hyrorna sa laga och avgifterna sa hoga att det inte belonar sig? Tack!

Lawline svarar

Tack för din fråga! I Sverige finns inga så kallade ägarlägenheter vilket är vanligt i andra länder. I Sverige har vi bostadsrätter. Skillnaden är att medan du äger själva lägenheten om du äger en ägarlägenhet, så äger du om du äger en bostadsrätt endast rätten att nyttja lägenheten. 1. För att du ska få hyra ut din bostadsrätt krävs att styrelsen i bostadsrättsföreningen har gett samtycke. Enligt 7 kapitlet § 10 Bostadsrättslagen, BRL , får styrelsen vägra att ge ett sådant samtycke. Det finns undantag från det kravet men det gäller kommuner, lansting och borgenärer som är juridiska personer som har förvärvat bostadsrätten på exekutiv auktion eller tvångsförsäljning och som hade panträtt i bostadsrätten. Ger föreningens styrelse inte samtycke kan tillstånd att hyra ut bostadsrätten i andra hand ges av hyresnämnden, enligt 7 kapitlet 11§ BRL, om du kan visa på att du har beaktansvärda skäll till att hyra ut lägenheten och bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet att hyra ut i andra skall dock tidsbegränsas. Om det är en juridisk person som äger bostadsrätten och vill hyra ut den krävs det endast att bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Dock får tillståndet att hyra ut andra hand förenas med villkor och tidsbegränsas. Jag skulle råda dig till att kontakta styrelsen i den bostadsrättsföreningen som du planerar att förvärva en bostadsrätt i och fråga styrelsen hur den ställer sig till att du efter ett eventuellt förvärv av en bostadsrätt i deras förening vill hyra ut bostadsrätten. Det är det bästa svar du kan få i förväg utan att efter ett eventuellt förvärv behöva processa om saken i hyresnämnden. Det dock tveksamt om en ren pengaplacering kommer att räknas som beaktansvärda skäll. 2. Skillnaden mellan om du väljer att äga bostadsrätten som fysisk person eller genom en juridisk person består främst i möjligheterna att bli medlem i bostadsrättsföreningen och möjligheterna att få hyra ut bostadsrätten. För att en övergång av en bostadsrätt ska bli fullbordat måste förvärvaren av bostadsrätten antas som medlem i bostadsrättsföreningen. Nekas förvärvaren av bostadsrätten medlemskap i bostadsrättsföreningen blir förvärvet ogiltigt och förvärvet går tillbaka. En fysisk person får inte nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen om det inte finns starka objektiva skäll för som talar för att personen i fråga skall nekas medlemskap. En juridisk person får dock nekas medlemskap i bostadsrättsföreningen oavsett anledning. Som jag nämnde under punkt 1 är det lättare få tillstånd från hyresnämnden att hyra ut bostadsrätten om bostadsrätten ägs av en juridisk person. 2. I Sverige finns det inte marknadshyror på bostäder utan hyrorna sätts efter lägenhetens bruksvärde. För lokaler finns det dock marknadshyror. Detta kan leda till att hyran för en lägenhet i ett gammalt hus i centrala Stockholm kan ha en lägre hyra än en lika stor lägenhet i ett nybyggt hus i utkanten av Kiruna. En av de centrala faktorerna som påverkar hyran i bruksvärdessystemet är nämligen bland annat lägenhetens standard. Huruvida det rent kassaflödesmässigt är lönsamt att hyra ut en bostadsrätt beror helt på hur hög hyra du kan ta ut av din hyresgäst enligt bruksvärdessystemet samt hur hög avgiften till bostadsrättsföreningen är. Avgiftens storlek beror helt och hållet på hur god eller dålig bostadsrättsföreningens ekonomi är. Generellt är en bostadsrättsförenings avgift lägre än vad hyran för samma lägenhet skulle vara enligt bruksvärdesystemet med storleken på avgiften kan som sagt variera. Vad gäller utsikterna till att göra en vinst vid försäljning av bostadsrätten beror det helt och hållet på hur markanden för bostadsrätter i Stockholms innerstad utvecklas. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare