FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/02/2006

Skadeståndsansvar vid personskada

Min granne hjälper mig att ta ner min katt från taket på mitt hus. Grannen trillar ner och skadar sig. Blir jag skadeståndsskyldig? Vilken försäkring täcker denna skada?

Lawline svarar

Ett skadeståndsansvar kan inträda då någon på grund av uppsåt eller oaktsamhet tillfogar annan skada. Vid icke uppsåtligt handlande är det således avgörande för skadeståndsskyldigheten om ditt handlande har varit oaktsamt. Det är svårt att få en klar bild över din delaktighet i händelseförloppet men då man gör en oaktsamhetsbedömning brukar man normalt fråga sig om den påstått oaktsamme borde ha handlat på något annat sätt. I detta fall verkar det som att skadan har inträffat på grund av din grannes oaktsamhet och det går då inte att belägga dig med något ansvar. Din grannes försäkring borde täcka skadorna, med visst avdrag för självrisk.
Rådgivare