FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/12/2007

Skiljedomsförfarande

Hej, Jag har hamnat i tvist med ett patentombud som är medlem i SPOF avseende faktura. I nationell ansökan signerade jag avtalsvilkor enligt SPOF almäna vilkor. Patentinnehållet ändrades och blev ett nytt patent med prioritet från det nationella som lämnades in som PCT direkt. I SPOF allmänna uppdragsvilkor framgår att tvister skall lösas genom skiljeförfarande. Hur vet jag att tvisten kommer att lösas enligt skiljeförfarande eller allmän domstol när det inte avtalades i PCT-ansökan? Mvh Mats

Lawline svarar

Hej! Tvistelösning genom skiljedomsförfarande förutsätter att parterna någon gång har slutit ett avtal (formlöst) om detta (se 1 § Lag om skiljdedomsförfarande http://lagen.nu/1999:116 ). Även om skiljedomsklausul finns får parterna ta tvisten till allmän domstol om dessa är överens. Huvudregeln är att tvister löses i allmän domstol, men i frågor som parterna får träffa förlikning om är skiljedomsförfarande en möjlighet vid överenskommelse. Du måste dock ha avtalat om ett sådant förfarande för att mot din vilja sedan kunna tvingas till denna typ av tvistelösning. Finns det således ingen skiljedomsklausul i ditt avtal är huvudregeln allmän domstol. Vänligen
Lisa SwansonRådgivare