FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/12/2007

Hyra av rum i andrahand – oskälig hyra?

Hej! Jag har under en tid bott i ett studentrum som hyrts ut i andra hand till mig, vad jag inte förstått dom 2 första månaderna jag bott där är att det varit uthyrt olagligt, och att han även tagit ett överpris på 600 kr. Jag har hört runt lite och tydligen är det olagligt att ta mer än 500 kr i överpris, och då med rimliga skäl. I det här fallet är det inte rimligt, då det inte är möblerat eller nåt. Hur som helst, vad ska jag göra, ska jag betala sista månaden som jag bor där eller ska jag säga åt han att jag vägrar bo där och därav inte tänker betala hyran. Vi har ett kontrakt där det står att jag måste säga till en månad i förväg. Men gäller det?

Lawline svarar

Hej! När man fastställer hyra skall man se till bruksvärdet (55 § HL). Med det menas att man värderar bl.a. läge, storlek och standard. Ofta görs en jämförelse med allmännyttans hyresrätter i samma standard, storlek och läge. I detta fall kan man med största sannolikhet utgå från att det personen du hyr av betalar i hyra är skäligt, eftersom den hyran antagligen har bestämts efter förhandlingar mellan hyresvärden och en hyresgästförening. Du har helt rätt i att man inte får ta överpris på hyran om man hyr ut i andra hand. 500 kr extra per månad (eller 10 % av hyran) brukar ses som riktlinjer för vad man kan ta extra för slitage av möbler. Detta är dock inget lagstadgat belopp och olika bedömningar kan göras från fall till fall. Att personen du har hyrt av har gjort ett påslag på hyran med 600 kr när rummet är omöblerat är inte ok, så länge det inte är så att de 600 kronorna står för t.ex. p-plats, tv-licens eller el som han/hon betalar förutom hyran. Sådana kostnader kan läggas på hyran utan att det är oskäligt. Enligt 55 d § HL ska hyresvärden (alltså den du hyr av, här förstahandshyresgästen) betala tillbaks vad han tagit emot som hyra utöver vad som varit skäligt, plus ränta (5-6 §§ räntelagen). Ansökan om detta görs till Hyresnämnden (blankett hittar du http://www.domstol.se/Domstolar/Hyresnamnderna/ansokan.pdf blankett HN-1 ). Denna ansökan måste ha kommit in inom 3 månader från det att du lämnat studentrummet. Att du betalat för mycket hyra påverkar sannolikt inte uppsägningstiden i kontraktet (det beror på hur kontraktet är utformat). Du bör betala den sista hyran samtidigt som du vänder dig till Hyresnämnden för att få hjälp att få tillbaks den del av hyran som verkar vara oskälig. Hyreslagen (HL) hittar du i 12 kap Jordabalken http://lagen.nu/1970:994 Räntelagen hittar du http://lagen.nu/1975:635 Hyresnämndens hemsida hittar du http://www.domstol.se/default____820.aspx Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare