FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2007

Väcka talan eller ansöka om betalningsföreläggande

När min syssling hade dålig ekonomi för ett par år sedan ställde jag ut ett skuldebrev om femtiotusen kronor till honom. Skuldebrevets förfallodag var i höstas. Jag har krävt min syssling på betalning men han har inte visat den minsta vilja att betala tillbaka. Hur jag skall gå tillväga för att få igen mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Det finns två olika möjligheter att få tillbaka pengarna på rättslig väg. Det ena alternativet är att väcka talan mot sysslingen i tingsrätten och det andra alternativet är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Fördelen med att ansöka om betalningsföreläggande är att det är ett snabbt och relativt okomplicerat förfarande. Om din syssling bestrider betalningskravet kan inte kronofogden utfärda något betalningsföreläggande. I stället kan du då begära att ärendet ska lämnas över till tingsrätten som därefter prövar tvisten i form av ett tvistemål. Om du befarar att din syssling kommer att bestrida betalningskravet är det bäst att ansöka om stämning i tingsrätten direkt. Där kommer det göras en materiell prövning av tvisten där du ska bevisa att det föreligger en skuld. Du bör ha goda möjligheter att vinna i tingsrätten eftersom du har ett skriftligt skuldebrev och din syssling inte har något kvitto som intygar att han/hon har betalat. Hur du går tillväga med de olika alternativen regleras i lag http://www.lagen.nu/1942:740#k42 och http://lagen.nu/1990:746 . Hoppas detta är till hjälp. För mer utförlig rådgivning om hur du bäst ska ta tillvara din rätt bör du dock konsultera en advokat. Om du vinner målet i tingsrätten har du rätt till ersättning för advokatkostnaden från din syssling (förutsatt att du yrkar att du vill ha ersättning för dina rättegångskostnader). Vänligen
Filip SkoglundRådgivare