FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/11/2007
Krav på mellanskillnaden vid felaktigt pris?
Anta, för sakens skull, att en butik säljer två snarlika produkter. Som exempel skulle man kunna tänka sig två jackor av samma märke, varav den ena har funktioner/tillbehör som gör att den är dubbelt så dyr som den andra. Ponera vidare att kunden bestämmer sig för den dyrare jackan och lämnar över den till persnen bakom disken som av misstag tar betalt för den billigare. På kvittot kan det tydligt utläsas att kunden köpt den billigare. Till saken hör att denna fiktiva butik enbart har en av varje jacka i lager, vilket skulle kunna göra att misstaget lättare upptäcks.
Kunden kan rimligen inte göra sig skyldig till bedrägligt beteende, varan räcks fram utan avsikt att betala mindre än fullt pris men kassapersonalen ber om fel belopp. Priset har heller aldrig diskuterats före transaktionen. Har butiken någon rätt att i efterhand inkräva mellanskillnaden (butiken har lämnats och dag/ar har förflutit)? Identifikation skulle kunna vara möjlig eftersom vår exempelkund har betalat med kort.
Lawline svarar
Jonas ÖjelidRådgivare