FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/12/2007

Uppsägning efter provanställning

Min kille hade en provanställning, efter 3 månader blev han muntligen fastanställd men inget skriftligt. Nu har han blivit uppsagd (6.45 dagen innan han automatiskt efter 6 månader skulle bli fastanställd). Nu håller arbetsgivaren inne hans lön och semesterersättning som skulle betalats ut den 26/11. Det går heller itne att nå hans chef på telefonnummer. Får man göra så här. Det kan ju leda till betalningspåminnelse och i värst fall inkasso om han inte kan betala sina räkningar.

Lawline svarar

Vad gäller lönen är det svårt att göra en bedömning då informationen om varför den hållits inne är knapphändig. En arbetsgivare har givetvis ingen rätt att innehålla lön om en arbetstagare gjort rätt för sig. Vad gäller anställningsavtalet finns relevanta bestämelser i lag om anställningsskydd (se http://www.lagen.nu/1982:80) I 6 § regleras provanställning. Enl. denna paragraf kan avtal om provanställning träffas om anställningstiden är högst 6 månader. Vill en arbetsgivare säga upp en arbetstagare skall uppsägning ske senast vid prövotidens utgång. Ett muntligt avtal om fast anställning (tillsvidareanställning) är lika giltigt som ett skriftligt. Arbetsgivaren måste då ha en saklig grund för att säga upp en fast anställd. Om någon sådan saklig grund föreligger framgår inte av frågan men skulle en sådan saknas är uppsägningen lagstridig. Mycket verkar tala för att arbetsgivaren hävdar att något muntligt avtal aldrig träffats. Saken blir då en bevisfråga. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare