FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt23/11/2007

Kostnad för minoritetsrevisor i aktiebolag

Minoritetsrevisor: en minoritetsaktieägare (10%) i ett privat AB säger sig vilja ha en minoritetsrevisor utsedd av länsstyrelsen och det är väl hans rätt. Min fråga: skall bolaget bekosta även minoritetsrevisorn utöver den ordinarie revisorn? Lite bolag med små ekonomiska möjligheter att ta oförutsedda kostnader av detta slag. På förhand tack för svar!

Lawline svarar

Hej, det stämmer att länsstyrelsen skall utse en s.k. minoritetsrevisor om någon aktieägare begär detta och ett sådant förslag på bolagsstämman har fått stöd av antingen 10% av aktieägarna eller en tredjedel av de aktier som är företrädda vid stämman. Detta följer av 9 kap 9 § i aktiebolagslagen som finns http://www.lagen.nu/2005:551#K9P9 . Ansvaret för kostnaden för minoritetsrevisorn åvilar alltid bolaget. Länsstyrelsen är visserligen skyldig att låta bolaget yttra sig innan minoritetsrevisor utses men bolaget kan inte ha synpunkter på vilket behov som finns av minoritetsrevisor utan bara på om den tilltänkta minoritetsrevisorn är lämplig för uppdraget eller inte. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare