FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/12/2007

Sambos övertagande av lån

Hej, Behöver jag betala ett lån som fördetta sambo tog för att lösa skulder som jag hade? Inga papper finns skrivna om det. Tack på förhand

Lawline svarar

Frågan handlar om ifall din före detta sambos övertagande av betalningsansvaret för dina lån ska ses som en gåva eller ett lån när inget särskilt har avtalats. Avgörande är din sambos avsikt vid övertagandet. Då denna avsikt i regel inte kan fastställas måste istället omständigheterna vid övertagandet bedömas mot vad som brukar avses med din före detta sambos handlande. För mig framstår lösande av gamla krediter med en ny kredit som en handling ägnad att ordna i den gemensamma ekonomin. För att det ska ses som en gåva krävs något som visar att det skulle ha varit din sambos avsikt. Om din sambo inte har visat en tydlig gåvoavsikt är du återbetalningsskyldig till din före detta sambo. Att det inte finns några papper skrivna är i sig inte avgörande men hade förstås underlättat avsevärt. För lagtext se http://www.lagen.nu/ . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare