FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/11/2007

Kvalificerade majoritetsbeslut i bostadsrättsförening

Vad gäller i en förening när 75% majoritet krävs för att ett stadgeändring ska ske när man även får blanka röster? (exempel: 74% röstar ja och 3% av rösterna är blanka, går beslutet igenom?)

Lawline svarar

Hej. Detta blir en fråga om att tolka bostadsrättsföreningens stadgar. Om bostadsrättsföreningens stadgar inte säger någonting om hur blanka röster ska behandlas får man göra en övervägning om vad som egentligen rättsligen menas med avtalstextens innehåll. Om det krävs 75% majoritet för att ändra stadgarna borde det enligt min mening menas att det krävs 75% av samtliga erlagda röster. Om man röstar blank är man således inte för en stadgeändring. Detta innebär att en majoritet på 74% inte är tillräckligt, likväl att blanka röster erlagts. Mvh
Ola DavidssonRådgivare