FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/12/2007

Nedlagd förundersökning och enskilt åtal

Hej! För drygt sju månader sedan gjorde jag en polisanmälan då ett par personer som jag inte har någon anknytning till ringde på min dörr, bad om att få tala med mig utanför och sedan misshandlade mig, över ett argument som jag tydligen hade med en annan person. Tyvärr fanns inga vittnet till detta, men jag ringde genast polisen och tog bilder vid akuten. Jag blev ett flertal gånger meddelad att en förundersökning var i gång. Saken är den att jag studerar medicin utomlands och har därför inte aktivt kunnat kontakta polisen då jag varken har tid eller möjlighet. Nu har jag alltså fått hem ett brev som säger "Förundersökning nedlägges - Förväntas ej leda till att allmänt åtalsbrott kan styrkas." Kan man verkligen göra på det här viset? Jag har erhållit en hel del skador bla. en bruten näsa vilket är dokumenterat. Kan jag kräva att dem återupptar undersökningen? Har jag några som helst alternativ eller är det bara att le åt det bristande svenska rättssystemet?

Lawline svarar

Förundersökning regleras i rättegångsbalkens (RB) 23 kap. som du finner http://www.lagen.nu/1942:740#K23. Enligt 1 § skall förundersökning inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Förundersökning behöver dock inte inledas, om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Enligt 4 a § får påbörjad förundersökning läggas ned om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottet i händelse av lagföring inte skulle leda till någon svårare påföljd än böter. När åklagaren beslutat att inte gå vidare med målet har du som målsägande enligt 20 kap. 8 § möjlighet att själv väcka åtal. Enskilt åtal regleras i 47 kap vars 1 § stadgar att vill målsägande väcka åtal, skall han hos rätten göra skriftlig ansökan om stämning å den som skall tilltalas. Åtal skall anses väckt, då stämningsansökan inkom till rätten. 2 § ger föreskrifter om stämningens utformning. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare