FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/11/2007

Väsentligt avtalsbrott vid uthyrning av rum

Hej! Min väninna har under en längre tid hyrt ett rum som inneboende. Enligt hyreskontraktet har hon en månads uppsägningstid men nyligen har hyresvärden, utan anledning, börjat uppträda lynnigt och otrevligt och sätta upp restriktioner för vad min väninna får göra i lägenheten och inte. T.ex. får hon inte längre använda telefonen trots att det är inskrivet i kontraktet att hon har rätt till detta och ej heller längre använda cykelförrådet. Situationen har blivit ohållbar så min väninna måste flytta omgående istället för i december som hon tidigare hade planerat. Måste hon ändå betala hyran för december trots att det är hyresvärdens obehagliga uppträdande som har lett till att hon tvingas flytta?

Lawline svarar

Hej, att hyresvärden uppträder på ett otrevligt sätt är givetvis jobbigt för en inneboende men knappast tillräckligt för att den inneboende skall ha rätt att häva avtalet omedelbart och därmed slippa uppsägningstiden. Att däremot förbjuda användning av telefonen och tillgången till cykelförrådet skulle jag bedöma som tillräckligt allvarligt för att den inneboende skall ha rätt att häva avtalet omedelbart och därmed slippa uppsägningstiden. För att ett avtal skall kunna hävas måste avtalsbrottet vara väsentligt, d.v.s. det måste vara av tillräckligt stor betydelse för den person som vill häva. Vid avtal om hyra av ett rum är det visserligen tillgång till boendet som är det huvudsakliga innehållet i boendet, men det är möjligt att hävda att tillgång till telefon är en väsentlig förutsättning för att avtalet ingicks. Det går inte att svara på hur en domstol skulle ställa sig till frågan men min bedömning är att om det går att bevisa att tillgång till telefonen förbjöds så är det tillräckligt för att avtalsbrottet skall bedömas som väsentligt och därmed ge rätt till omedelbar hävning. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare