FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2007

Arbetsgivares rätt att inhämta referenser

Har man som arbetsgivare rätt att hämta referenser ,från personer som ej uppgetts som referenser, av den arbetssökande utan att denne vet om det ?

Lawline svarar

Hej! Jag har inte funnit något lagrum som förbjuder arbetsgivare att hämta referenser från tidigare arbetsgivare trots att den arbetssökande inte angivit dessa som referens. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare