FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2007

Kan arbetsgivaren ensidigt förändra lönevillkoren?

Hej Jag har varit fast anställd i 3 år nu och nyligen har min arbetsgivare pratat om att ändra min anställningsform till provision. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej, Eftersom Du har arbetat för samma arbetsgivare i tre år utgår jag från att Du har en tillsvidareanställning. Lön och andra anställningsvillkor ändras i regel löpande under anställningens bestånd - antingen genom förhandlingar enligt kollektivavtal, eller via förhandlingar direkt mellan arbetsgivare och arbetstagare. De villkor som för tillfället tillämpas är en del av anställningsavtalet, och kan därför inte ändras utan båda parters samtycke. Om din arbetsgivare ensidigt förändrar villkoren till det sämre har Du således fortfarande anspråk på lön enligt de villkor som tidigare avtalats. I annat fall måste arbetsgivaren säga upp anställningen och erbjuda en ny anställning på de nya villkoren. Vid uppsägning aktualiseras LAS regler om krav på saklig grund, turordningsregler m.m. Hoppas att Du blivt hjälpt av svaret Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare