FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2007

Konkurrerande verksamhet

Hej Jag har begärt tjänstledigt för att starta egen näringsverksamhet och erbjuda konsulttjänster åt industrin. Min arbetsgivare har verkat inom kraftverksindustrin med att bygga medelstora kraftverk. Jag har nu ett erbjudande att jobba inom kärnkraftindustrin. Min förra arbetsgivare är inte verksam inom detta området (stora kraftverk). Kan det för min del betraktas som konkurrerande verksamhet att jobba inom kärnkraftsindustrin ?

Lawline svarar

Hej, Frågan om konkurrerande verksamhet är komplicerad och beroende av att en helhetsbedömning utförs. Att under anställningens bestånd direkt konkurrera med arbetsgivaren anses som ett allvarligt åsidosättande av en arbetstagares förpliktelser - särskilt när det föreligger risk för obehörigt utnyttjande av företagshemligheter eller annan införmation som erhållits via anställningen. Ett dylikt agerande kan innebära såväl saklig grund för uppsägning, som aktualiserande av skadeståndskrav baserat på nyttjande av företagshermligheter. Begreppet "konkurrerande verksamhet" är dock svårt att definera. Arbetsgivarens nuvarande affärsområde, samt planerade utvidgningar av detta är utgångspunkten för bedömningen. Eftersom Du avser att arbeta inom kraftverksindustrin är Ditt fall att bedöma som ett gränsfall. Kollektivavtalet mellan VF och SIF/Ledarna/CF anger att en arbetstagare som avser att åta sig uppdrag som kan aktualisera en lojalietskonflikt bör samråda med arbetsgivaren. Mitt råd är således att Du förankrar din planerade verksamhet hos Din arbetsgivare. På detta sätt försäkrar Du Dig mot eventuella framtida tvister. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare